fredag 3. april 2009

Web 2.0 og pedagogisk bruk i skolen.
Web 2.0 er en samlingsbetegnelse på de internett forum som har dukket opp i flertall de siste årene. Hvor man kan være deltager ikke bare passiv bruker. eksempler på web 2.0 er Facebook, wiki, blogg,nettby og Lms som fronter. Brukerne er avhengige av deltagerne for å videreutvikle for eks sin blogg, wiki eller Facebook side.(http://23tingom2null.blogspot.com/) Meningen er at man sammen skaper et nettverk med informasjon om aktuelle temaer. Man kan dele informasjon om interesser, ulike opplevelser og fag. Og ikke minst gi tips om andre gode sider som man kan følge med på og kanskje lære av. Blogg blir ofte brukt i stedet for personlig hjemmeside som var helt på topp rundt århundreskifte. Det er i stor grad den neste generasjon, unge mennesker- som bruker disse interaktive internett tjenestene.
Ved å bruke blogg i klassesammenheng gir man foreldre og andre interesserte mulighet til å følge med på hva som skjer i klassen. Man kan opprette fagblogger og personlige blogger. I forbindelse med temadager eller gruppearbeid. Her er et godt eksempel på en klasseblogg fra Kjørbekkhøgda skole i Skien, de har laget en side om småkryp. Det er nok læreren som er redaktøren og barna som er forfattere:
http://tredjeklasse.blogspot.com/
Elevene fint kan sitte på hver sin tue og allikevel samarbeide. Som lærer har man også fritt innsyn og god mulighet til å følge progresjonen i en gitt oppgave. Det er heller ikke så dumt å prøve å følge med på elevenes private blogger, der presenterer de seg ofte på en helt annen måte enn på skolen.
Det er mange grunner til å ta i bruk et slikt forum på skolen, som fremmer bruk av ikt i fagene jmf kunnskapsløftet, men… man skal ikke glemme at det er åpent og dermed sårbart.. alle kan skrive det de vil. Alle kan legge ut bilder og film snutter. Selv om man som lærer setter opp seg selv som redaktør i skole sammenheng, og kan slette det som ikke passer seg, er jo skaden allerede skjedd. En gang på nett, aldri helt borte. Det blir jo også veldig synlig for alle hvem som mestrer hva.. rettskriving..utforming osv. man skal være forsiktig selv om det er i utgangspunktet er genialt! Det er nok viktig at man bruker for eksempel blogg i fellseskap i klassen slik at ingen blir skadelidende og det stadig dukker opp ubehagelige situasjoner for både lærer og elev. Desverre er det nok ikke nok innformasjon om nettpulisering, som er lett tiljengelig for de som trenger det mest. Spesielt unge jenter har lett for å eksponere seg mer enn det som er lurt.Dersom man som lærer vurderer å ta i bruk et slikt medium er det lurt å kontakte datatilsynet. De sender villig ut mye god innformasjon og tips til både ung og gammel, og om offentlig og privat bruk av bilder ol på nettet.
Det finnes heldigvis også lukkede LMS som Fronter der all informasjon kun kommer til rette vedkommende, det fungerer nok bedre til personlige innleveringer og samtaler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar